Van E-commerce tot e-mail commerce

Abandoned coffee

Hogere ROI door kleine aanpassingen

Heb je ooit een ervaring gehad met e-commerce? Onderzoek toont aan dat bijna 85% van de Belgen en een 90% van de Nederlanders onder ons die ervaring ooit had vanuit het perspectief van de koper. De kans is dus groot dat je net ‘ja’ antwoordde.

Herinner je de mails die na een aankoop kwamen nog? De kans is helaas ook groot dat je net ‘nee’ antwoordde. Daarom even een heads-up met betrekking tot e-mail commerce, oftewel “Hoe kan ik extra bezoekers genereren aan mijn webshop?”.

E-mail is belangrijker dan Google

MarketingSherpa onderzocht wat nu feitelijk de beste manier is om te investeren in een hogere trafiek naar je webshop. Wat blijkt? E-mail is de grootste leverancier ervan voor bedrijven die aan e-commerce doen, met een extra inkomst van meer dan 10 miljoen dollar.

Een goede e-mail is belangrijk, anders haal je deze cijfers niet. Maar niet alleen dat, ook een juiste e-mail op het juiste moment, in de juiste context (bekijk deze blog post ook daarrond) is key. En die context kun je beïnvloeden. Zowel vóór de aankoop als erna.

Conversion, it pays off

Upselling werkt. Je weet wel: “Wilt u daar graag een drankje bij?” en “Had u daar graag frietjes bij gehad?”. De horeca weet er al van, maar het werkt ook. Straffer nog, 60% van je klanten zal een extra 60% aankopen wanneer ze aangemoedigd worden, de 60x60-regel. En dat loont de moeite om ze even aan te porren met een “aangeraden”-onderdeel in de mail na hun aankopen.
 
Robert Cialdini, de auteur van ‘Influence: science and practice’, wist al van aanpakken: een eerste ‘ja’ (of aankoop in ons geval), leidt tot een tweede. De volgende afbeelding komt uit een mail na een aankoop via Amazon. Net een apparaat gekocht? Hier hebben we nog wat handige accessoires, die niet zo veel kosten.

Amazon - Frequent bought products

Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit

Niet enkel de e-mail zelf, maar ook de beelden zijn belangrijk. Als designer en front-end developer krullen mijn tenen vaak op vlak van kwaliteit, maar “a picture says a thousand words” blijft nog steeds een must. Het verkoopt zelfs beter volgens dit artikel. Let er wel op, een hoge kwaliteit van afbeelding (of video zelfs) zorgt dan weer voor krullende tenen bij de SEO-specialist, maar daar trekken we ons even niets van aan.

Beelden zorgen namelijk voor de juiste context, een gevoel bij je product, spreken een specifieke doelgroep aan en zorgen voor de persoonlijke touch. Het volgende voorbeeld komt uit een mail van Codecademy, die leidt naar een aankoop voor hun Pro-pakket. Kwalitatief en gericht op developers.

Codecademy e-mailafbeelding

Achtergelaten karretjes

Volgens een consumentenstudie breekt een choquerende 70% van alle bezoekers aan een webshop de aankoopprocedure af en laat het winkelkarretje staan. Nog erger, de redenen daarvoor zijn vaak te gek voor woorden: o.a. verborgen extra kosten (41% gaf aan dat storend te vinden) en … slechte afbeeldingen (92.5%).

Analyse van deze groep

Volgens diezelfde studie bestaat ongeveer 42% daarvan uit “vage consumenten”, oftewel zij die meer informatie nodig hebben (via reviews e.d.) en 42% uit “kostenbewuste consumenten” – vergelijkende bezoekers dus. De overige 16% bestaat uit window shoppers die je sowieso niet kon bereiken.

Nazorg

Er ligt dus een markt vrij van 84% aan bezoekers die je zou kunnen overtuigen om terug te keren naar jouw webshop. Maar hóé doe je die nazorg via mailings? Wel, eerst en vooral kun je deze bijna-klanten even herinneren aan hun vroegere idee. Een simpele reminder mail doet wonderen.

Om het over de cijfers te hebben: bijna 50% van alle abandoned shopping cart e-mails worden geopend. Dat is een enorme open rate t.o.v. de standaard mail. Beter nog, van alle clicks in die reminder mail, zal meer dan een derde overgaan tot effectieve aankoop.

Meer tips

Om nog meer van die tips en tricks op te doen, en omdat we van food houden, hebben we een ontbijtsessie ingericht om ze te delen met jou. Volledig gratis.

Op 7 juni 2016 kun je voor een korte sessie rond dialoogmarketing en abandoned shopping carts bij ons terecht. Schrijf je nu in door deze link aan te klikken om nog een plaats te hebben, er zijn er maar 20 beschikbaar. We garanderen je dat je met onze tips & tricks een grotere trafiek kunt genereren naar je webshop.

Archief

Pagina's