Dialoogmarketing: email marketing on speed

Ask more questions

The next level

WYZ was dit jaar present op “Conversion Day”, een inspirerende beurs voor marketeers die hun marketing naar de next level willen brengen. We ontmoetten die dag veel interessante professionals en luisterden aandachtig naar hun feedback. Daaruit bleek alvast dat de term ‘dialoogmarketing’ nog niet echt gekend is. Volgens ons is dialoogmarketing de volgende stap in e-mailmarketing en een must voor ieder bedrijf dat communicatie naar zijn klanten serieus wil aanpakken. Dat bleek ook uit de talk van David Darmanin, CEO van Hotjar, die sprak over het doorgedreven testen en leren kennen van je gebruikers.

Basics

Aan de basis van dialoogmarketing ligt een goede e-mail. Op de site van Litmus en andere gelijkaardige sites vind je tonnen voorbeelden en tips & tricks over hoe je de perfecte e-mail maakt. Bij WYZ maken we er een punt van om deze perfecte e-mail op te stellen zodat die kan dienen als start van een traject waarbij jij je eigen klanten beter leert kennen en de klant ook jouw bedrijf en je aanbod beter leert kennen.

We zorgen voor een goede opmaak die werkt op alle devices, zowel desktop als mobile, en plaatsen de juiste ‘call to action’ op onze buttons en link zodat jouw klanten effectief overgaan tot actie.

The next level

Ik vermeldde hiervoor de term “traject” en doelbewust niet een term zoals “campagne”. Een campagne loopt over 1 project, b.v. de lancering van een nieuw product of een nieuwe dienst. Een traject is een proces dat doorlopen wordt. We noemen dat de “customer journey”. Het is de levensweg van een klant die wij in kaart brengen.

Neem het voorbeeld van een klant die een matras koopt. Je kunt die aankoop perfect volgen met een klantenkaart en koppelen aan je CRM-systeem. De doorsnee matras heeft een levensspan van ongeveer 8 jaar. Na 7 jaar stuur je een herinneringsmail naar die persoon zodat hij of zij weet dat het tijd wordt om de matras te vervangen. En net op dat moment heb je uiteraard een interessante aanbieding op een supertof en splinternieuw model.

In dit eenvoudige voorbeeld wordt effectief meerwaarde gecreëerd voor de klant. Je bent er op het juiste moment met de juiste boodschap. Pas dan is de kans op conversie (hier het verkopen van een nieuwe matras) het hoogst.  Belangrijk is ook dat je constant polst naar de voorkeuren van de klant want voorkeuren veranderen al eens. Hoe meer je te weten komt van een klant, hoe relevanter en persoonlijker je kunt communiceren.

Hyperpersonalisatie en cirkels creëren

Dialoogmarketing bestaat erin om letterlijk de dialoog aan te gaan met je klant. Je maakt hier niet alleen een sterkere band met jouw merk, maar zorgt er ook voor dat deze hyperpersoonlijke manier van communiceren als aangenaam ervaren wordt en niet meteen aan de kant wordt geschoven als spam. Stuur steeds relevante informatie op basis van interesses van je klant of op basis van de interesses van de omgeving van je klant.

In het begin van je CRM-traject zal die omgeving nog beperkt of onbestaande zijn in je database. Daarom is het belangrijk dat je telkens meer en meer te weten komt van je klanten. Je creëert als het ware cirkels rondom hen die uitdeinen naargelang je meer te weten komt.

Meer te weten komen

Hoe kom je meer te weten? Dat kan indirect zijn door de b.v. de aankopen of het surfgedrag in kaart te brengen. Maar het kan ook rechtstreeks door effectief te vragen naar de voorkeuren van de klant. We moeten durven vragen aan onze klanten of een aanbieding voor hen wel relevant was. Deze dialoog is een win-winsituatie: de klant krijgt minder nutteloze boodschappen in de inbox en wij kunnen ons aanbod veel beter toespitsen op elke individuele klant.

Als je traject goed verloopt, heb je een rijke database aan gegevens waarmee je jouw perfecte e-mail kunt versturen op het perfecte tijdstip (voor de klant), in de juiste context. En met plezier zal deze klant je Net Promotor Score (NPS) verhogen. Trouwens, dat voorbeeldje van die matras was er eentje dat we gerealiseerd hebben voor IKEA en de conversie hiervan gaat door het dak.

Archief

Pagina's