6 formules voor een sexy subject line

Hakken uit het autoraam

Het eerste contact bepaalt je hotness

We openden met z’n allen slechts een vierde van de ontvangen e-mails. En dat is weinig, want we ontvangen dagelijks veel e-mails. Heel veel e-mails, geschat door Radicati op ongeveer een 215,3 miljard per dag voor 2016 en dat worden er elke dag meer. Afhankelijk van de sector en de kwaliteit van de mails, benchmarkt Mailchimp de open rate van e-mails van 13,87% tot 28,85%.

Daarom is het belangrijk dat je mail opvalt. Een mens heeft slechts een tiende van een seconde nodig om een eerste indruk te vormen, zorg dus dat die indruk van jouw e-mail blijvend is. Het eerste contact met je e-mail is standaard de onderwerpregel en de preheader, dat is het lichter gekleurde gedeelte na de onderwerpregel.

De onderstaande mails zijn er enkele uit mijn inbox. Er vallen je ongetwijfeld alvast enkele op.

Welke soorten e-mails zijn er?

Voor ik dieper inga op de subject line en hoe je die sexy kunt maken, toon ik je even een overzicht van de soorten e-mails, want niet elke e-mail heeft baat bij dezelfde onderwerpregel.

Algemeen gezien kunnen we spreken van 2 overkoepelende categorieën:

  • One-to-many: een al dan niet gepersonaliseerde e-mail die op basis van een lijst van e-mailadressen verstuurd wordt (bv. een nieuwsbrief)
  • Triggered: een e-mail die verstuurd wordt als reactie op een handeling (bv. een bestelbevestiging)

6 Soorten onderwerpregels

De twee soorten van e-mail die we hiervoor beschreven, hebben elk een andere aanpak nodig. Maar, hoe maak je nu zo’n onderwerpregel sexy?

1. Direct

Net zoals bij menselijk gedrag, is er een groep die houdt van de directe aanpak. Die aanpak kan cultureel bepaald zijn, kijk maar naar de directheid in bv. Nederland en België (respectievelijk direct vs. indirect). De directe aanpak focust op actie.

Het is erg duidelijk dat deze mail een reactie verwacht. Sodexo trekt hier de aandacht door drukletters.

2. Spelenderwijs

Iemand die grappig is, trekt zo de aandacht en hetzelfde geldt voor je mail. Oxfam verzacht een gevoeliger onderwerp door humor.

3. Teasing

Nieuwsgierigheid is een kenmerk van velen. Als je die kunt triggeren bij je doelpubliek, zullen ze ongetwijfeld je e-mail ook openen. Bij een vraag verwacht je een antwoord. Krijg je een vraag, dan zal je sneller geneigd zijn om het antwoord te gaan zoeken, zoals in de onderstaande e-mail.

4. Schaarste

“Nu nog slechts 5 stuks over” of “Vandaag de laatste koopjes” zijn ideale voorbeelden. Als het product of de dienst schaars wordt, wil iedereen het. Als je nu net op zoek was naar een goedkope vlucht …

5. CTA (Call To Action)

Dat is een best practice uit de UX (User Experience) die nog feller oproept tot actie dan de directe manier. Deze soort gebruikt een actieve zinsbouw met aanmoedigende werkwoorden. De boodschap hier is: stimuleer de lezer. Onderwerpregels als deze zijn ideaal voor triggered mails, waar je vaak hoopt op een reactie.

6. Personalisatie

Personalisatie is meer dan iemands naam gebruiken. Als je het voorbeeld neemt van Pinterest, waar ik zeer geregeld e-mails van ontvang, dan zie je daar het volgende.

Zij gebruiken niet enkel mijn naam, maar kijken ook naar wat mijn interesse is en stellen aan de hand daarvan een voorstel op. Bij WYZ gebruiken we o.a. gegevens als gedragsprofilering, geolocatie, surfgedrag, enz. om klanten heel persoonlijk te voorzien van nuttige onderwerpen.

Wat is nu het beste?

Een combinatie van meerdere soorten. Leer voornamelijk je doelpubliek kennen en werk met segmenten en A/B-testing. De ene keer werkt ‘Teasing’, maar daarna geef je het publiek misschien graag wat anders om hun honger te stillen.

Zoals aangegeven, is niet iedereen fan van de directe aanpak. Niet iedereen is zot van de zoveelste “Nu, 25% korting”, maar steeds geldt: “The right content at the right time and in the right environment.”  De juiste context scheppen, is key, en steeds meer kijken we daarvoor naar de ontwikkelingen op technisch vlak. 

Daniel Burstein, Hoofdredacteur bij MarketingSherpa’s MECLABS, schrijft in het trendrapport ‘Email Marketing in 2020’ (Litmus) over de switch van passieve herkenning naar actieve contextherkenning. In de toekomst zou, volgens Daniel, de e-mailsoftware actief ontdekken waar je mee bezig bent en daarop je voorkeuren aanpassen. Stel, je begeeft je naar de lokale supermarkt met het lijstje dat je klaargemaakt hebt. In je inbox verschijnt dan een coupon voor die supermarkt bovenaan de lijst getoond. Sexy. En dat is pas een persoonlijke dialoog creëren, toch?

Archief

Pagina's